Šporne

12. listopadu 2009 v 20:32 | Mathusha |  Jazdenie
Ďaľšiu diskusiu som chcela venovať téme ŠPORNE a OSTRUHY. Môj osobný názor je, že tieto pomôcky sa majú používať pri koňoch, ktoré vedia a majú vysvetlené holene a účelom šporní a ostrôh je rýchlejšia reakcia a zvýraznenie holení. Na svete je x koní, ktoré rôzne reagujú na holene. Sú kone, ktoré sú citlivé (nie je citlivosť ako citlivosť) a ktoré sú tupšie. Aby som upresnila slovo tupšie: Neznamená to, že kôň sa na holeň ani nepohne. To je omyl. To má čo dočinenia s tým, že tomu nerozumie. Tuposť je vlastne rýchlosť reakcie, ktorá príde od podnetu holene ku pohybu vpred. Tupšiemu koni trvá táto doba dlhšie, ale holeni dobré rozumie. Vie, o aký pohyb ide pomocou "prednej" holene, "strednej" holene a "zadnej" holene. Ostrohy a šporne majú túto pomôcku len zvýrazniť a prijmuť koňa na rýchlejšiu reakciu. Správnym používaním ostrôh koník neotupí, práve naopak.

Ešte by som chcela spomenúť, čo som myslela tou citlivosťou - necitlivosťou. Totiž, nemýľte si, keď Vám kôň pred holeňou "uteká" a kedy je "iba" citlivý. Holeň nie je iba pohyb vpred a aj toto "utekanie" treba riešiť.

Tak, prosím, zapojte sa do diskusie a napíšte svoj vlastný názor :) Alebo otázku, čo treba ešte napísať :) Ďakujem :)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 20:38 | Reagovat

Moje prvé stretnutie s ostrohami bolo katastrofálne ja si sama dobre uvedomujem a pamätám ako mi bol vysvetlený princíp a používanie ostrôh. No lenže niektorí ľudia ma vyviedli z omylu. Vždy som si myslela,že ostrohami sa kôň stupší,pokazí a neviem čo. Myslím si to z časti aj teraz pri neustálom používaní ostroh to je ako pri bičíku jednoducho si kôň navykne na alternatívu ,,tvrdšej" pomôcky od holene. A je tu problém. Ale zase tie kone ktoré majú perfektne zvládnutú rýchlosť holení nepokazí práca s nimi. Ja by som si skôr zvážila na akého koňa použijem ostrohy za akým účelom a aký čakám výsledok. Nikdy som sama nepocítila dobrý výsledok s ostrohami nemám v podstate s nimi žiaden cit ani prax.

2 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 20:40 | Reagovat

Lussy: :)

3 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 20:45 | Reagovat

Lussy: celkom s Tebou súhlasím. Ja by som otrohy použila len pri náročnejších cvikoch, kde by som potrebovala zvýrazniť holeň a kde sa musím sústrediť na iné veci ako na to, že budem dlhšie čakať na odozvu a kedy vlastne príde. Samozrejme, keď netreba tak nie :)

4 Dida Dida | Web | 12. listopadu 2009 v 20:46 | Reagovat

Ja súhlasím s Lussy. Proti ostrohám nemám nič, ale jedine ak sú správne používané a správne používané vo všetkých zmysloch či už nohy jazdca alebo prijazdenosť koňa atď. Ostrohy som použila len zopár krát a to v Cvč na Majlovi a myslím si že pri takýchto poníkoch to je skôr o tom že: "Aha, viem že teraz má ostrohy tak budem šlapať" ale bez nich sme stále na tom istom :) aspoň tak som to pociťovala z jeho strany ešte keď som ho jazdila.

5 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 20:49 | Reagovat

Mathusha: myslím,že málo takých ľudí používa ostrohy pre imidž ale aj takých poznám :) je to choré zbytočne si kaziť koňa ale keď v tom vidia cieľ. Tiež sa mi dobre nepracuje keď musím neustále koňa opravovať v nacválavaní na reskejšie tempo respektíve ja som to tak robila. Tie žirafie kroky kým kôň nacválal boli na zabitie.

Dúfam,že ty budeš mať pozitívnu skúsenosť so špornami.

6 Shir Shir | 12. listopadu 2009 v 20:51 | Reagovat

V podstate s vami súhlasím...Sama si dobre pamätám ako Lussy vysvetľovali používanie ostrôh - Pišta... Vtedy sa mi ostrohy sprotivili, no bola som malé decko...Potom prišla Engi, ktorá moje domnenie o ostrohách a špornach zmenila. Sama by som to používať asi nezačala...Necítim sa byť taká skúsená, aby by som s tým vedela pracovať... A taktiež som toho názoru že ostrohy nie sú na každodenné jazdenie, pretože ako tu už bolo písané - Kôň si na to zvykne a prestane reagovať na holeň...Možno sa mýlim, nom môj názor je asi takýto:) Snáď sa dozviem aj niečo nové:)

7 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 20:56 | Reagovat

Shir: hmm jediné by som vytkla - neskúsená? Ako vieš, kedy je čas byť skúsenou, teda naučiť sa to??? Neviem, no podľa mňa nik múdry z neba nespadol :D  Tak sa chcem spýtať, že kedy by si to aspoň vyskúšala :)

8 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 20:57 | Reagovat

Lussy: ako ti vysvetľovali ostrohy????

9 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 21:03 | Reagovat

Mathusha: pri holeni na neho kolečko a doteraz si pamätám Petine slová keď ťa nebude poslúchať natoč pätu na brucho a kopni. Ohrádzajú sa že to nikdy nepovedali nevie či si mysleli za to že mám 12 tak nepočujem zabúdam?

10 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:05 | Reagovat

Lussy: :Oo

11 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 21:08 | Reagovat

Mathusha: možno preto som mala blok proti ostrohám samozrejme ,že Pišta vykopával vtedy som sa z neho pár krát dobre zosypala a prišla som Zuzane s plačom povedať,že ho trápiť nechcem a na Porubu nejdem. Koniec môjho života v Cvčku.

12 Shir Shir | 12. listopadu 2009 v 21:17 | Reagovat

Zmysel vety bol inde:):) Teda vlastne veta predtým:):)To sama by som to používať nezačala som myslela tak, že by som sa poradila s niekým kto s tým už pracoval, A myslím naozaj pracoval:) Poprípade dohodnúť nejaký trénink kde by mi to i prakticky povysvetloval a ukázal... A ak nie tak, tak určite strááášne veľa natlačiť do hlavy, a asi by som sa s tým bála pracovať... Neviem či ma chápeš:D

13 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:21 | Reagovat

Shir:: jj už chápem :D No predtým to bolo napísané inak :)

14 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:21 | Reagovat

Lussy: spómienky na hovado :P

15 Shir Shir | 12. listopadu 2009 v 21:21 | Reagovat

Zle som sa vyjadrila:):)

16 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 21:22 | Reagovat

Shir: prečo bála veď skúsim a kôň ti dobrú alebo zlú reakciu vyvráti. Keď prestaneš opravíš chyby a keď uvidíš pozitíva tak pokračujem alebo dosiahnem cieľ a nieje dôvod používať ostrohy. Ja mám skôr ten problém nemať ich na kom používať a ak raz bude možno nebudem mať dôvod používať ich. Myslím,že je na svete veľa samoukov čo skúšali a niekam prišli vždy je ľahšie vrátiť sa späť ako sa drať dopredu.

17 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 21:23 | Reagovat

Mathusha: keď si to tak zoberiem keby neni Cvč a Aňa tak nemám čo porovnávať :D

18 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:24 | Reagovat

Lussy: i ja si myslím, že kôň ti dá vedieť, ktorá cesta je správna, no i tak je tam riziko :/

19 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:24 | Reagovat

Lussy: :D:D:D:D:D:D

20 Peťka :) Peťka :) | 12. listopadu 2009 v 21:25 | Reagovat

ja sa necítim na ostrohy ani na šporne aj keď Rybana by to občas potrebovala :D pretože jej reakcie sú niekedy rýchlosť :D
ale stretla som sa koňmi,ktoré jazdia závodne western s ostrohami a keď som na ne sadla bez ostrôh tak sa im vôbec nechcelo a keď mi ich dali na nohy tak kôň hneď reagoval a dokonca aj spiny robil :D takže ja si myslím,že netreba hneď "keď nám koník nešlape" používať šporne alebo ostrohy....

21 Lussy Lussy | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 21:28 | Reagovat

Mathusha: ono je tam riziko vždy aj keby pri tebe mal stáť neviem ako geniálny tréner stačí trénink bez pozornosti zameranie na inú chybičku a zabudneš na ostrosť alebo iný problém s použitím ostrôh. A riziko tam ja vidím akurát tak v zlej holeni bez ostrôh čo bol môj prípad na oboch poníkoch ale to neviem či kone sa zdúvajú :D. A ináč si myslím,že to nieje nejaká veda po čase je to dosť veľký problém. Teraz neviem či je lepšie striedať ostrohy s obyčajnými holeňami ako bez ostrôh alebo najskôr istý čas s ostrohami ale čo ak už bude neskoro?. Aj tak najlepšie je rada od odborníka alebo od niekoho kto má fakt dobré výsledky s týmito pomôckami. Také malé a tak to dokáže všetko pokaziť.

22 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:29 | Reagovat

Peťka: hmm nemám čo na to dodať :D Ale ak tie kone sú jazdené štýlom holeň a potom šporňa, tak asi nemajú prečo otupieť, pretože si vyberú tú jemnejšiu cestu, aby predišli tej tvrdej, nie? Ja už neviem, kto mi to povedal, ale asi niekto hej, keď to mám v hlave :D To len na rozvinutie diskusie

23 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:30 | Reagovat

Lussy: jj riziko je vo všetkom a vždy.... Ale ako sa to teda správne naučiť? kks to je otázka xD

24 Peťka :) Peťka :) | 12. listopadu 2009 v 21:40 | Reagovat

Mathusha: no tak tieto kone asi tak jazdené neboli....ale aj tak si myslím,že aspoň trocha sa tie kone otupia...nevem môj názor :P

25 Mathusha Mathusha | 12. listopadu 2009 v 21:42 | Reagovat

Peťka: no to si i ja myslím :P No teda, neviem posúdiť... Uvidíme :P

26 Engi Engi | E-mail | Web | 12. listopadu 2009 v 22:36 | Reagovat

Pekná diskusia:) ˇUž vela som o ostrohách počula aj videla mám už vytvorený svoj názor, zhruba viem aké šporny sú dobré pre typy koní aký je medzi nimi rozdiel a pod. Taktiež súhlasím s tým že sú na zrýchlenie reakcie a nie na "prebratie lenivého koňa ktorý neposlúcha" Taktiež pri ostrohe by mal maž kôň na výber ,ako pri bičíku =sed-holeň-bičík/ ostroha.. Napr. kay používa ostrohu už na mladého koňa. Samozrejme ostrohy prispôsobí no vraví že väčšinou mu ide o to aby si kôň zvykol a oťukal sa... Ja osobitne s tým súhlasím. A si to vybaví ako mladý nebude mať problém. a taktiež nikdy nesmie pri "koreknej" pomôcke osthou vykopnúť. Potom nasleduje čo výkop to ďalšia ostroha a Francisca to rýchlo prešlo. :D O ostrohách by sa dalo rozprávať hodiny:))

27 Shir Shir | 13. listopadu 2009 v 7:30 | Reagovat

Matha:) Námet na tému...Rôzne cviky so zubadlom atď:)

28 Mathusha Mathusha | 13. listopadu 2009 v 11:05 | Reagovat

Engi: všetko najlepšie, oslávenkyňa :) No a k ostrohám, napísala si to pekne a kedže o nich vieš viac ako my všetci dohromady, rada by som si niečo pekné prečítala :)

29 Mathusha Mathusha | 13. listopadu 2009 v 11:06 | Reagovat

Shir: oukey, bude bude :)

30 raduliak :) raduliak :) | E-mail | Web | 14. listopadu 2009 v 22:22 | Reagovat

matka ahoj :)
mno moj nazor ehm ostrohy stredne velke a v tvare stvorlistka od zaciatku vycviku kona :) a holen uplne vypustit :)

31 Nika Nika | 14. listopadu 2009 v 23:16 | Reagovat

s tymto suhlasim

32 Kika --->> :-* Kika --->> :-* | Web | 16. listopadu 2009 v 10:22 | Reagovat

Nárok na šporne má okrem toho ako si napísala kon ktorý chápe holene aj jazdec ktorý chápe na čoto je... a nie niekto kto jazdit nevie, a už vobec nemák kludnú nohu...

33 Mia Mia | E-mail | 16. září 2010 v 19:27 | Reagovat

Ja ostrohy nepoužívam. A to už jediného dôvodu, a to že jazdec chce byť silnejší než jeho kôň. Ak by kôň vedel o svojej sile, nikto by si naňho nesadol. Ak by ste si priniesli ostrohy, tak ja by som sa Vás  spýtala že na čo ich potrebujete. Vy by ste niečo odpovedali a ja by som Vám na to povedala ostrohy a bičík k jazdeniu nepotrebuješ. Ak chápete čo tím chcem povedať tak je dobre.

34 Markus Markus | 19. května 2012 v 7:41 | Reagovat

Podla mňa ostrohami koňa nijak nezkazíte leto len na tom aký jazdec skúsený ja používma ostorhi na to aby som zvisil reakciu na holeň a teraz mi kôň ide pekne a jemne. S ostorhami sa nič nedá pokaziť pokial máte pevné nohy a viete s nimi pracovat... :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.